12 March 2014

Resipi Choc Lava Cake ♥



Cara yang mudah dan senang , in sha Allah , hari tu saya tengah tengok TV tetibe pengacara dia ajar buat Choc Lava Cake dengan hanya menggunakan 5 bahan ! ( Gula , Tepung, Butter , Coklat dan Telur ) Terima kasih awak . hehe :p

Mula mula :

*Pukul manual atau menggunakan mixer 3-4 biji telur bersama 4-5 sudu besar gula hingga kembang. (kalau nak manis lebihkan gula , kalau nak kurang manis kurangkan gula)

*Cairkan butter separuh daripada 250g dan masukkan coklat masakan satu bar sehingga dia mencair dengan api sederhana .

*Masukkan butter dan coklat tadi secara perlahan-lahan ke dalam campuran telur dan gula tadi kemudian  tambahkan 4-5 sudu tepung gandum .

*Masukkan ke dalam acuan kalau tiada acuan yang macam aluminium tu boleh jugak masukkan ke dalam acuan cupcakes pada suhu 175 darjah C selama 10 minit . Awak awak boleh keluarkan dia dari acuan atau biarkan dia saja kat dalam tu . sebab tak terlalu lama supaya lava tu wujud kat dalam dia , kalau rasa tak nak terlalu lava lebihkan masa 2 -3 minit , OK ? :)

dan yang paling penting , pilihah jenama coklat masakan yan anda suka , sebab ada sesetengah jenama yang lebih pahit rasa coklatnya , ada yang sedang-sedang dan ada yang memang mengikut citarasa , jadi selamat mencuba awak awak . meow :p



eh , da siap ! hehe :p


p/s : apa-apa perbuatan yang kita lakukakan , mulakan dengan Bismillah 
in sha Allah sedap dan sedap dan sedap ! meow meow meow :p hehe


syu.

No comments:

N.U.F.F.1

FoLLowers~! ^_^

shout , please ? ;p