10 July 2010

make your own yoghurt ;)

wahhhhhhhhh...besh nyer!!!hehehehe.....

ini adalah yogurt..bukan mayonis! nanti ak ajar wt mayonis...lagi senang dari yogurt!! seyes!! :P

ske...ske...ske.... ^_^

material:

fresh milk(1000ml)
starter culture (plain yogurt-perisa asli tu)
glucose/sucrose(sugar)
non fat solid content(susu tepung)

container (tuk isi die apabile siap)

  1. panaskan 'fresh milk'+ susu tepung lbh kurg 70-90g dengan api yg x bape kuat selame 30 minit
  2. tambahkangule lebih kurg 100g-130g tuk 1000ml susu segar
  3. biarsejuk (mcm suam2 tu)
  4. tambah 1-2 sudu plain yogurt(2-4% dari jumlah susu segar) & kalau nak perasa pun leh ltk tme ni
  5. incubate/eramkan dalam suhu panas sikit dari keadaan sekeliling dalam 40-450C (kalau tme wt lu ltk lam waterbath..tapi kalu wat kat uma letak kat lam ovn ke?? o tmpt kekalkan suhu telur tu??) !suhu kne maintain selama 6-8 jam cm tu?
  6. pastu simpan lam chiller! n dah leh mkn!!!
selamat mencube!!!! make sure u all try!! hehe... ni sume tme blajo dulu..kiteorg wat dulu sedap gak!! hahahhaha.... p/s : kalau nak tnye masalah tentang pembuatan kek..leh tnya akak ak yg pro iaitu cikAinun (tekan name die)! mane le tau nk try wt kek.. nk gne topping ape?tepung ape ke??? hehehehehe....

eh2! ade lagi.. nak gtau nape sebenarnye anda dan aku perlu mkn yogurt! hehehehe............... :P
kerana :
  • prevent stomach infection!
  • help to boost da immune systm!
  • friendly bacteria hlp to digest food!
  • decrease lactose intolerance (bakteria membantu menguraikan laktosa yg dlm susu tuk org yang ade maslh lactose intolerance!
Great to be good! all the good in YOU!! hehehe...

important : maka..jangan lupe mkn yogurt!!! hehehehe ;p

syu.

2 comments:

fatinmmj said...

macam best je yougurt ni, fatin dahlah hantu yogurt, waau...nmpk sedap..huhu=)

fatinmmj

♥ shoeshe si budak comot ♥ said...

hehe..jan lupe wat tau cik fatin :P

N.U.F.F.1

FoLLowers~! ^_^

shout , please ? ;p